جمعه 7 ارديبهشت 1403
    گزارش جشنواره هنرهاي تجسمي فجر در شوراي عالي انقلاب فرهنگي بازگشت

    گزارش جشنواره هنرهاي تجسمي فجر در شوراي عالي انقلاب فرهنگي

    دوري از نگاه سليقه اي در جشنواره هاي فجر

    هفتمين جشنواره بين المللي هنرهاي تجسمي فجر در جلسه كميسيون هنر و معماري شوراي عالي انقلاب فرهنگي شنبه دوم اسفندماه بررسي شد.

    محمد حسين ايماني خوشخو؛ رييس كميسيون هنر و معماري شوراي عالي انقلاب فرهنگي در اين جلسه با توجه به اهمينت جشنواره هاي هنري فجر گفت: جشنواره هاي هنري فجر به عنوان مهمترين رويدادها متاسفانه سياست و رويكرد مشخصي ندارند و بر اساس سليقه ها برگزار مي شوند و اين موجب شده كه امروزه در جشنواره ها نكاتي كه بيانگر قوت و تاثيرگذاري باشد، ديده نشود.

    ايماني خوشخو ادامه داد: نقش و تاثيرگذاري و فلسفه برگزاري جشنواره ها تحت تاثير سليقه ها قرار گرفته است و ضرورت دارد كه جشنواره ها در كميسيون هنر و معماري شوراي عالي انقلاب فرهنگي به صورت جدي و تخصصي بررسي و ارزيابي شوند.

    رييس كميسيون هنر و معماري شوراي عالي انقلاب فرهنگي همچنين بر صيانت از هنر و هنرمندان تاكيد كرد و گفت: لازم است هنر و هنرمندان براي فعاليت حمايت و صيانت شوند و مسوولان فرهنگي مي بايست فضايي مناسب را براي فعاليت هاي هنري فراهم كنند. متاسفانه برخوردهايي كه اخيرا با هنر و بوِيژه هنر موسيقي صورت مي گيرد، به هنر و هنرمندان كشور آسيب مي زند. که می توان با تدابیر مدیریتی و هماهنگی های لازم این برخوردهای سلیقه ای را از بین برد.

    در ادامه جلسه مجتبي آقايي؛ دبير هفتمين جشنواره بين المللي هنرهاي تجسمي فجر گفت: دبيرخانه هفتمين جشنواره بين المللي هنرهاي تجسمي فجر ديرهنگام آغاز به كار كرد و در اين دوره رويكرد جشنواره تغيير كرد. شش دوره قبلي جشنواره به صورت رقابتي برگزار شده بود و هنرمندان شاخص كمتر در اين رويداد حضور داشتند اما هفتمين دوره جشنواره به صورت غير رقابتي برگزار شد و عمده استادان و هنرمندان شاخص در رشته هاي مختلف هنرهاي تجسمي آثارشان را در جشنواره ارائه كرده اند.

    آقايي با اشاره به مشاركت انجمن هاي تخصصي هنري در هفتمين جشنواره هنرهاي تجسمي فجر اشاره كرد و گفت: در اين دوره انجمن هاي تخصصي براي برگزاري جشنواره مشاركت كردند و در هفت رشته جشنواره با همكاري انجمن ها برگزار شد.

    دبير هفتمين جشنواره هنرهاي تجسمي فجر افزود: جشنواره تجسمي فجر بايد نگاه فراگير و جامع به رويدادها و حوزه هاي مختلف هنرهاي تجسمي داشته باشد و بر اساس اين ضرورت در اختتاميه هفتمين جشنواره فجر هنرمندان شاخص تجليل مي شوند و در كنار آن مؤثرين هنرهاي تجسمي در حوزه هاي مختلف مانند ناشر، نگارخانه، جشنواره بخش حصوصي، سازمان حامي هنرهاي تجسمي، رايزن فرهنگي، اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي استاني، خبرگزاري و نشريه موثر انتخاب و تقدير خواهد شد.

    آقايي با تاكيد بر ضرورت سياست و رويكرد مشخص در جشنواره هاي هنري فجر گفت: تعيين شاخص هاي حرفه اي و توجه به بخش هاي مختلف موثر در هنرهاي تجسمي مي تواند به تحرك و پويايي و همچنين ايجاد فضاي رقابت كمك كند.

    وي افزود: در هفتمين جشنواره هنرهاي تجسمي فجر آثار هر يك از رشته ها در يك كتاب به صورت حرفه اي و تخصصي منتشر مي شود و در نظر داريم با اين حركت به سمتي برويم كه كتاب سال هر يك از رشته هاي هنري در هر سال منتشر شود و بيانگر وضعيت آثار هنري در سال باشد.

    دبير هفتمين جشنواره هنرهاي تجسمي فجر ادامه داد: بخش هنر انقلاب و ايثار و شهادت با آثاري از حوزه هنري و عكس هاي انقلاب از انجمن عكاسان انقلاب و دفاع مقدس و آثار موزه شهدا از برنامه هاي هفتمين جشنواره تجسمي فجر است كه در موزه هنرهاي معاصر فلسطين برگزار شده است.

    آقايي همچنين به برگزاري نمايشگاه پيامبر مهرباني در خانه هنرمندان ايران  و رونمايي از سايت كمپين هنرمندان دراحترام به ساحت انبياي الهي در هفتمين جشنواره هنرهاي تجسمي فجر اشاه كرد و گفت: منتخبي از آثار جشنواره علاوه برتهران در 12 استان كشور نيز به نمايش گذاشته شده است.

    در ادامه جلسه اعضاي كميسيون هنر و معماري شوراي عالي انقلاب فرهنگي نظرات و ديدگاههاي خود را درباره هفتمين جشنواره هنرهاي تجسمي فجر و رويدادها و مسايل هنري روز بيان كردند.


    تاريخ خبر:  1393/12/03