چهارشنبه 5 ارديبهشت 1403
    گزارش اختتامیه جشنواره تجسمی فجر بازگشت

    جشنواره تجسمی فجر با تجلیل از 10 هنرمند شاخص پایان یافت

    پذیرای انتقادات هستیم

    هفتمین جشنواره تجسمی فجر با تجلیل وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از مفاخر هنری کشور به کار خود پایان داد.

    به گزارش روابط عمومی هفتمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر،‌ مراسم اختتامیه هفتمین جشنواره تجسمی فجر که شامگاه سه‌شنبه 12اسفندماه با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی،‌معاون امور هنری و مدیر مرکز هنرهای تجسمی و هنرمندان تجسمی کشور در تالار وحدت برگزار شد.

    در این مراسم با اهدای تندیس طوبای زرین و لوح زرین با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاون امور هنری و مدیر کل هنرهای تجسمی از عباس اخوین، علی‌اکبر صادقی، ملک‌ دادیار گروسیان، غلامعلی لطیفی، مهدی حسینی، اردشیر مجرد تاکستانی، پرویز کلانتری، مریم سالور،‌سیف‌الله صمدیان، قباد شیوا به مفاهر هنرهای تجسمی بودند تجلیل شد.

    همچنین از انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی اردبیل، شهرداری تهران، رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در ایتالیا، سازمان زیباسازی شهر تهران، خبرگزاری هنر ایران، دوسالانه نقاشی دامون‌فر، موسسه فرهنگی، پژوهشی چاپ و نشر نظر، رضا لواسانی(هنرمند مجسمه ساز)، رسول جلیلی(سرامیست)، امیرعلی جوادیان(عکاس)و بیژن صیفوری(طراح گرافیک)، معاونت فرهنگی بنیاد شهید و امور ایثارگران به دلیل فعالیت‌های موثر در حوزه هنرهای تجسمی نیز قدردانی شد.

    گرامیداشت زنده یاد عبدالمجید حسینی راد با اهدای لوح و هدیه به خانواده اش و یادبود رضا سنگی؛ خوشنویس شهید از برنامه های دیگر اختتامیه هفتمین جشنواره تجسمی فجر بود. همچنین از سید عباس میرهاشمی؛ دبیر چهار دوره جشنواره هنرهای تجسمی فجر قدردانی شد.

    در این مراسم با حضور 9هنرمند پیشکسوت و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از 9 عنوان کتاب جشنواره هفتم شامل "پنجره‌های نقره‌ای" در بخش عکس، "کاریکاتور معاصر ایران" در بخش کاریکاتور، "سه دهه مجسمه‌سازی بعد از انقلاب" ، کتاب آثار سرامیک هنری با عنوان "خاک نو"، کتاب بخش نقاشیبا عنوان "بدون عنوان"، "نقش عشق" در بخش نگارگری، "10٫16" در بخش گرافیک، آثار تصویرگری در کتاب "تا 90" و "کلک زرین" در رشته خوشنویسی  رونمایی شد.

    علی مرادخانی؛ معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم با تاکید بر اینکه جشنواره امسال با توجه به استقبال از سوی بزرگان که سال‌های گذشته حضور کمتری در این رویداد داشتند جشنواره متفاوتی نسبت به سال‌های قبل تلقی می‌شود، گفت: این دوره جشنواره رونق بسیاری داشت که امیدواریم روز به روز روند رو به رشدی را طی کند. امیدواریم این نگاه به نحوی ادامه پیدا کند که این گرایش در هنرمندان برای مشارکت در جشنواره فجر بیشتر شود.

    وی ادامه داد: یکی از دلایل حضور بزرگان و رونق جشنواره امسال این است که مدیران دولتی و مجموعه هنرهای تجسمی کشور سیاست واگذاری فعالیت‌ها به انجمن‌ها را در پیش گرفتند که سیاست بسیار موفقی بود.

    مرادخانی با بیان اینکه در یک سال گذشته چند فعالیت مشخص را در حوزه هنرهای تجسمی پیگیری کردیم گفت: موضوع اقتصاد هنر را از نظر دور نگه نداشتیم و اقتصاد هنر در هنرهای تجسمی نسبت به هنرهای دیگر بالنده‌تر شد، البته این موضوع باید به گونه‌ای باشد که در همه ابعاد جای خود را پیدا کند و منحصر به بزرگان نشود.

    وی تصریح کرد: اقتصاد هنر در سال‌های اخیر کمتر به لایه‌های دوم و سوم هنری نفوذ پیدا کرده که برای رفع این مساله باید در حوزه معرفی نسل نو و مجموعه فعالیت‌هایشان به کشورهای دیگر تلاش کنیم.

    معاون امور هنری تاکید کرد: هنرهای تجسمی در برخی حوزه‌ها مانند خوشنویسی که هنر قدسی نیز نام دارد به عنوان حوزه هویتی ما دارای اهمیت است و باید آنگونه که شایسته است این بخش را به دنیا معرفی کنیم.

    وی در مورد اهمیت برگزاری جشنواره‌های فجر چنین گفت: "اگر جشنواره‌های فجر منجر به جریان سازی و حرکت‌های اساسی در این حوزه‌ها شود فعالیت موفقی است ولی در صورتی که به فعالیت‌های اجرایی و اداری حوزه حاکمیتی خلاصه شود به مقصود نایل نخواهیم شد. اگر این مجموعه فعالیت‌ها بتواند راه خود را در جریان کار هنر کشور و انجمن‌ها پیدا کند موفق می‌شویم."

    مرادخانی پیشنهاد تشکیل دبیرخانه‌ای مشترک با حضور انجمن‌های هنری را داد تا بتوانند جشنواره‌های ملی و بین‌المللی هنری را در طوال سال برنامه‌ریزی و اداره کند و بخش دولت نیز تنها در جایگاه حامی قرار گیرد.

    مجید ملانوروزی دبیر شورای سیاستگذاری هفتمین جشنواره تجسمی فجر با بیان اینکه در سال گذشته قول دادیم بدنه حرفه‌ای هنرهای تجسمی را با جشنواره آشتی دهیم که امیدواریم این خواسته محقق شده باشد گفت: انتقاداتی به نحوه برگزاری این جشنواره به صورت غیررقابتی وجود داشت مبنی بر اینکه ممکن است این روند به فضای شاد جشنواره خدشه وارد کند که امیدواریم با برگزاری جشنواره دانشجویی با همکاری وزارت علوم این خواسته نیز برآورده شود.

    مدیر مرکز هنرهای تجسمی در ادامه به فعالیت برای توسعه روابط بین‌الملل در حوزه هنر اشاره کرد. "افزایش فضای ایران در نمایشگاه مدرن پاریس و موزه ماکسی ایتالیا و همچنین موزه هنرهای شرقی رم می‌تواند نوید ارتباط بهتری را در این حوزه با جهان دهد. امیدواریم تلاش‌ما در این حوزه در سال آینده به ثمر نشیند."

    وی تاکید کرد: این جشنواره متعلق به تمامی اهالی هنرهای تجسمی است و ما پذیرای تمامی انتقادات هستیم تا این جشنواره هر سال روند تعالی را طی کند.

    مجتبی آقایی؛ دبیرهفتمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر نیز در مراسم گفت: این جشنواره نسبت به سایر جشنواره‌های فجر جوان‌تر است اما جوانی در ذات هنرهای تجسمی نیست چرا که جامعه تجسمی با فراوانی و گستردگی رشته‌ها قدمتی بسیار به ویژه در این مرز و بوم دارد و همواره هنرمندان تجسمی در عرصه‌های داخلی  و بین‌المللی حضور موثری داشته‌اند.

    آقایی ادامه داد: در این دوره تجربه جدیدی به جشنواره فجر اضافه شد و این جشنواره از جریان رقابتی اندکی فاصله گرفته و به صورت دعوتی برگزار شد ولی برخی از هنرمندان جوان گلایه‌مند بودند که چرا این دوره شکل رقابتی نداشت. برگزاری جشنواره به صورت رقابتی موجب می‌شود تا جمع اساتید برای حضور هنرمندان جوان کنار بروند و همین مساله دوری اساتید را از جشنواره به دنبال داشت. برگزاری جشنواره به شکل کنونی موجب می‌شود تا آثار مرحله به مرحله در فضای رقابتی برای حضور در جشنواره انتخاب شوند و آثارشان در کنار آثار بزرگان در جشنواره شرکت کند.

    وی تاکید کرد که آثار به نمایش درآمده در هفتمین دوره از جشنواره فجر غرورآفرین بود و ظرفیت عمده هنرهای تجسمی خودنمایی کرد و آثار فاخری به معرض دید گذاشته شد.

    آقایی در مورد تفاوت این دوره از جشنواره هنرهای تجسمی فجر با سال‌های قبل گفت: در سال‌های گذشته کتاب آثار جشنواره به صورت جامع چاپ می‌شد که بسیار ارزشمند است اما امسال با تغییر در رویه، ‌کتاب جشنواره به صورت مستقل در هر رشته منتشر شد. امیدواریم این سنت حسنه در سال‌های بعد نیز ادامه یابد و کتاب جشنواره تجسمی فجر تبدیل به کتاب سال آثار شاخص هنری در هر سال شود چرا که جای خالی کتاب سال هنر در هر رشته در کشور احساس می‌شد.

    وی همچنین اظهار امیدواری کرد تا با استمرار فعالیت دبیرخانه جشنواره تجسمی فجر در طول سال با همراهی صاحب‌نظران هنر سند بالادستی برای این جشنواره تهیه شود به نحوی که برگزاری این رویداد تابع تغییر سلیقه‌ها و مدیران نباشد.

    دبیر هفتمین جشنواره فجر،‌ هنرهای تجسمی را ثروت ملی دانست که می‌تواند پشتوانه اقتصاد هنر قرار گیرد به همین دلیل باید برای نیل به ارتقای جایگاه هنرهای تجسمی تلاش کنیم.

    روابط عمومی هفتمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر

    تاريخ خبر:  1393/12/13