چهارشنبه 5 ارديبهشت 1403
    آغاز هفتمین جشنواره بین المللی هنرهای تجسمی فجر بازگشت

    آغاز هفتمین جشنواره بین المللی هنرهای تجسمی فجر

    مرادخانی: حرکت های موثر هنری در تعامل با هنرمندان انجام می شود

     

    هفتمین جشنواره بین المللی هنرهای تجسمی فجر با حضور معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مدیرکل هنرهای تجسمی و هنرمندان عصر سه شنبه 14 آبان ماه در موسسه فرهنگی، هنری صبا افتتاح شد.

    به گزارش روابط عمومی هفتمین جشنواره بین المللی هنرهای تجسمی فجر، در این مراسم هنرمندانی از جمله قباد شیوا، محمد ابراهیم جعفری، محمدحسین عطارچیان، کوروش شیشه گران، کامبیز درم بخش، رضا بانگیز، مصطفی اسداللهی، غلامعلی لطیفی، عنایت الله نوری نظری، کوروش پارسانژاد، احمد محمدپور، بهمن عبدی، آنه محمد تاتاری، پریسا خضابی، هیربد همت آزاد، محمد فرنود، امیرعلی جوادیان، نادر قشقایی؛ مدیر انجمن هنرمندان مجسمه ساز ایران، مسعود شجاعی طباطبایی ؛ مدیر خانه کاریکاتور ایران، علی رشیدی مدیر انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران، بهزاد اژدری؛ مدیر انجمن هنرمندان سفالگر ایران حضور داشتند.

    علی مرادخانی؛ معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم گفت: هفتمین جشنواره بین المللی هنرهای تجسمی فجر از نظر تعداد و کیفیت آثار و حضور بزرگان هنرهای تجسمی در رشته های 9 گانه تجسمی دارای اهمیت است.

    مرادخانی با اشاره به ارتباط هنرمندان شاخص و پیشکسوت با دولت گفت: امیدواریم که ارتباط با هنرمندان تدوام یابد و تقویت شود و حرکت های موثر هنری از نگاه هنرمندان شکل گیرد.

    معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به مشارکت انجمن های هنری در جشنواره فجر افزود: انجمن های هنری فعالیت خود را آغاز کرده اند و امیدواریم مشارکت آنها با رویدادهای هنری گسترده تر شود و در تعامل با هنرمندان و انجمن ها برنامه ها و حرکت های موثری محقق شود.

    مرادخانی اظهار امیدواری کرد که هنر جدید و مفهومی مورد توجه قرار گیرد و آثاری که در دنیای معاصر و کنونی به آنها پرداخته می شود و صاحبنظران و هنرمندان زیادی نیز در این حوزه هنر در کشور فعالیت دارند، به عنوان مجموعه ای از فعالیت های هنری هنرمندان نمایش داده می شود و در جشنواره ها  ارائه شود.

    معاون هنری وزارت ارشاد ادامه داد: در این جشنواره نسل های مختلفی حضور دارند که امیدواریم از وجود آنها بیشتر استفاده شود. با انتشار کتاب آثار جشنواره در هر رشته هنرهای تجسمی در پایان جشنواره می تواند نشست هایی با حضور هنرمندان و استادان هر رشته برگزار و ارتباط و تشریک مساعی هنرمندان و بخش دولتی گفت و گو و بررسی شود.

    مجتبی آقایی؛ دبیر هفتمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر در این مراسم با ارائه گزارش گفت: جشنواره هنرهای تجسمی فجر حرکتی اثرگذار و بهار هنرهای تجسمی است.

    آقایی ادامه داد: در این دوره جشنواره هنرهای تجسمی فجر نزدیک به 1100 اثر از 700 هنرمند به شکل غیررقابتی به نمایش گذاشته شده که آثار بخش اصلی جشنواره در رشته های 9 گانه تجسمی در موسسه فرهنگی، هنری صبا به نمایش درآمده است.

    دبیر هفتمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر افزود: نمایشگاه آثار انقلاب ، دفاع مقدس و ایثار و شهادت نیز از برنامه های هفتمین جشنواره فجر است که همزمان با بخش اصلی جشنواره در موزه هنرهای معاصر فلسطین افتتاح می شود. این نمایشگاه با مشارکت انجمن هنرمندان انقلاب و دفاع مقدس ، حوزه هنری و معاونت فرهنگی بنیاد شهید و ایثارگران برگزار شده است.

    آقایی به بخش دیگر هفتمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر با عنوان پیامبر مهربانی اشاره کرد و گفت: این بخش شامل نمایشگاه ، ورک شاپ و آغاز به کار کمپین هنرمندان تجسمی در احترام به ساحت مقدس پیامبران الهی و نفی افراطی گری و خشونت است که 19 بهمن ماه در خانه هنرمندان ایران افتتاح می شود.

    وی وجه تمایز هفتمین دوره جشنواره هنرهای تجسمی را نسبت به دوره های قبل قرار گرفتن در یک فرایند تکاملی خواند و گفت: این جشنواره با آثار هنرمندان شاخص بهار هنرهای تجسمی است که آثار آن در کتاب های مستقل هر رشته به عنوان کتاب سال منتشر می شود و کارنامه یک ساله هنرهای تجسمی را به نمایش  می گذارد.

    دبیر هفتمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر افزود : هفتمین دوره جشنواره از شکل تشریفاتی خارج شده و به سمت یک رویداد اثر گذار حرکت می کند و ابتکار این حرکت مرهون حوزه هنر کشور است.

    آقایی با قدردانی از مشارکت انجمن های تخصصی در برگزاری جشنواره گفت: جشنواره امسال رقابتی نیست و رقابت جای خود را به رفاقت داده است و بزرگان هنرهای تجسمی با آثار خود در جشنواره حضور دارند که    می تواند ظرفیت هنرهای تجسمی کشور را نه تنها در سطح داخلی بلکه در سطح بین المللی نشان دهد.

    آقایی ابراز امیدواری کرد : در دوره های آینده جشنواره آثار هنرمندان جوان در کنار آثار بزرگان تجسمی و هنرمندان شاخص ارائه شود.

    آقایی در پایان از جمشید حقیقت شناس؛ مدیر هنری جشنواره، دبیرخانه جشنواره و همکاری نهادها در برگزاری هفتمین جشنواره تجسمی فجر قدردانی کرد.

    در ادامه مراسم با حضور معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مدیرکل هنرهای تجسمی و هنرمندان نمایشگاه هفتمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر گشایش یافت و کیک جشنواره بریده شد و مسوولان و هنرمندان از آثار رشته های نقاشی، خوشنویسی، نگارگری، مجسمه سازی، سرامیک هنری، پوستر ، کاریکاتور، عکس و تصویرگری دیدن کردند.


    روابط عمومی هفتمین جشنواره بین المللی هنرهای تجسمی فجر

    تاريخ خبر:  1393/11/15